Er is eindelijk duidelijkheid gegeven over het lootsysteem in Borderlands 4. Creative director Graeme Timmins heeft bevestigd dat dedicated loot drops vaststaan en niet worden beïnvloed door de moeilijkheidsgraad, zelfs niet door de Ultimate Vault Hunter modus.
De bevestiging volgde nadat streamer Ki11er Six via Twitter om duidelijkheid vroeg. Timmins antwoordde dat de drop rates vastliggen, ongeacht de gekozen moeilijkheid. Uit recente spelerstests blijkt dat de kans op een legendarische “dedicated drop” rond de 5% ligt.
Dat is een opvallend verschil met Borderlands 2 en 3, waar moeilijkheidsmodi zoals Mayhem of Ultimate Vault Hunter modus indirect zorgden voor betere loot. In Borderlands 4 blijven de drop rates gelijk, maar hogere moeilijkheden kunnen wél invloed hebben op de kwaliteit, perks, zeldzaamheidsniveaus en statistieken van wapens. Alleen de kans dat een legendarisch item daadwerkelijk valt, verandert dus niet.
Volgens Timmins is dit systeem bedoeld om te voorkomen dat spelers zich “gedwongen” voelen om op hogere moeilijkheden te spelen puur voor betere drops.