Microsoft zou eigen Xbox-handheld hebben geannuleerd door te hoge chip-eis van AMD

Microsoft zou eigen Xbox-handheld hebben geannuleerd door te hoge chip-eis van AMD

Volgens een recente leak heeft Microsoft de ontwikkeling van zijn eigen first-party Xbox-handheld stopgezet nadat chipfabrikant AMD een stevige productievoorwaarde stelde. AMD zou pas bereid zijn geweest om speciale system-on-chips (SoC’s) voor het apparaat te produceren als Microsoft zich committeerde aan een minimale afname van 10 miljoen exemplaren — een aantal dat Microsoft naar verluidt te hoog vond.

Hoewel er de laatste maanden veel werd gespeculeerd over een mogelijke Xbox-handheld uit eigen huis, lijkt de beslissing dus niet enkel te maken te hebben met Microsofts bredere focus op software en samenwerkingen met externe hardwarepartners, maar ook met de economische realiteit achter chipproductie.

De samenwerking met ASUS leverde eerder dit jaar al de ROG Xbox Ally X op — een premium handheld die ondanks een stevige prijs van rond de $1.000 snel uitverkocht raakte. Toch liggen de verkoopaantallen van zulke apparaten nog ver onder het niveau dat AMD vereist om een eigen chiplijn rendabel te maken. Ter vergelijking: Valve’s Steam Deck heeft in drie jaar tijd naar schatting slechts 3,7 tot 4 miljoen exemplaren verkocht.

Ondanks de annulering benadrukt Microsoft volgens de bron dat het bedrijf nog altijd investeert in eigen Xbox-consoles en dat geruchten over het schrappen van de volgende generatie niet kloppen. Wat de handheldplannen betreft, lijkt Microsoft voorlopig te vertrouwen op partners als ASUS om de portable gamingmarkt te bedienen.